စၾကာဝဠာအနႏၵ၌ရွိၾကကုန္ေသာ လူ၊နတ္၊ျဗမၼာ၊သတၱဝါအားလံုးတိုသည္ ကိုယ္စိတ္နွစ္ျဖွာခ်မ္းသာၾကပါေစ၊ေကာင္းက်ဳိးလိုရာစႏၵ ျပည္ဝၾကပါေစ...







ပိေတာက္ဖူးေတြနဲ႔ ႏွစ္သစ္ကူးသႀကၤန္


                 

Wednesday, April 9, 2014

တျခားႏုိင္ငံမ်ားမွာေတာ့ ႏွစ္သစ္ကူး ဘယ္ႏွမ်ိဳးရွိသည္ မသိ။ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ႏုိင္ငံမွာျဖင့္ ျမန္မာႏွစ္သစ္ကူး (ေကာဇာ သကၠရာဇ္အရ)၊ ခရစ္ႏွစ္သစ္ကူး (ဇန္နဝါရီ၁ရက္)၊ က ရင္ ႏွစ္သစ္ကူး (ျပာသုိလဆန္း ၁ရက္)ႏွင့္ တ႐ုတ္ႏွစ္သစ္ကူး (ေဖေဖာ္ဝါရီလအတြင္းက် ေရာက္ေလ့ရွိ) ဆုိၿပီး ႏွစ္ ကူးအခမ္းအနားေတြ ကမ်ားလွပါဘိ။ႏွစ္သစ္ကူးေျပာင္းျခင္း ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အယူအဆ အမ်ိဳးမ်ိဳး၊ စိတ္ကူးအဖုံဖုံျဖင့္ ေပ်ာ္ရႊင္ဆင္ႏႊဲ ၾကသည္ ကုိေတာ့ ႏုိင္ငံမ်ားစြာတြင္ ေတြ႕ရပါ၏။ျမန္မာတုိ႔၏ ႏွစ္သစ္ကူး ပြဲမွာေ တာ့ ႏွစ္ေဟာင္းကအညစ္ အေၾကးကုိ ေရေဆးသန္႔စင္သည့္ အလားေရကစားျခင္း၊ ေရပြဲေတာ္ဆင္ႏႊဲျခင္းျဖင့္ ေပ်ာ္ ရႊင္စြာႏွစ္ ကူးၾသည္မွာ ေကာဇာႏွစ္အရဆုိလွ်င္ ၁၃၇၅ႏွ စ္မွ် ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီဟု ဆုိရမည္ျဖစ္ပါသည္။

သမုိင္းထဲက သႀကၤန္ပြဲတစ္ခု

ျမန္မာတုိ႔၏ ဗိသုကာပညာရပ္ အထြန္းကားဆုံးေခတ္တစ္ ေခတ္၊ ဗုဒၶသာသနာ အစည္ပင္ဆုံးေခတ္တစ္ေခတ္ျဖစ္ခဲ့ေသာ ပုဂံေခတ္တြင္ မင္းဆက္ ၅၅ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ ပါ၏။ ထုိ ၅၅ဆက္ထဲ မွ ၅၂ ဆက္ေျမာက္မင္းျဖစ္သည့္ နရသီဟပေတ့မင္း လက္ထက္ (ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၅၆)တြင္ သႀကၤန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ မွတ္တမ္းတစ္ခုကုိ ေတြ႕ရပါ၏။ ထုိ မင္းသည္ သႀကၤန္ကာလတြင္ မိဖုရားေစာလုံကုိ ေရကစားရာမွ အက်ီစားသန္လြန္းသည္ကုိ မိဖုရားက အေကာက္ဥာဏ္ထားၿပီး ဘုရင္ကုိ လုပ္ႀကံရန္ႀကံစည္ခဲ့သည္ကုိ ဘု ရင္သိေတာ္မူၿပီး ေနာက္အေကာက္ႀကံသူမိဖုရား ေစာလုံအသတ္ခံခဲ့ရသည္ဟု မွတ္တမ္းတင္ထားသည္ကုိ ေတြ႕ခဲ့ရဖူးပါ၏။ ထုိအေထာက္ အထားကုိ ၾကည့္၍ ျမန္ မာ တုိ႔၏ ေရကစားျခင္းဓေလ့သည္ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၇၅ဝ ေက်ာ္ကပင္ ရွိခဲ့သည္ဟု ဆုိႏုိင္ပါ၏။

သႀကၤန္ကာလသတ္မွတ္ျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေရွးေခတ္က တန္ခူးလတြင္ က်င္းပျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ မင္းေျပာင္းမင္းလြဲကာလ၊ ရွင္ဘုရင္မ်ား ရာဇဘိ သိက္ခံပြဲ (နန္းသိမ္းပြဲ) ခံယူခါနီးတြင္ သႀကၤန္ပြဲေတာ္ဆင္ႏႊဲရန္အခါကာလ သတ္မွတ္ျခင္းကုိပညာရွိေဗဒင္အေက်ာ္အေမာ္မ ်ားက သတ္မွတ္ေပး ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆုိပါသည္။

သႀကၤန္ပြဲေတာ္ကုိ အေစာပုိင္းကာလမ်ားကဆုိလွ်င္ ၾကယ္နကၡတ္စုံသည့္လ၊ ၾကတၱိကာနကၡတ္ထြန္းလင္းေတာက္ပေသာ တန္ေဆာင္မုန္းလတြင္ သႀကၤန္ ပြဲေတာ္ ဆင္ႏႊဲေလ့ရွိၾကၿပီး ေနာက္ပုိင္းတြင္မွ ႏွစ္တစ္ႏွစ္မွ တစ္ႏွစ္သုိ႔ကူးေျပာင္းသည့္ ျမန္မာႏွစ္ဆန္းပိေတာက္ေတြ ဖူးပြင့္သည့္ တန္ခူးလတြင္ သႀကၤန္ပြဲ က်င္းပသည့္ ဓေလ့ ထြန္းကား လာျခင္းျဖစ္သည္။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္သႀကၤန္

ျမန္မာ့သႀကၤန္တြင္ ပထမဆုံး ပါဝင္ဆင္ႏႊဲခဲ့သည့္ သံတမန္တစ္ဦးျဖစ္ေသာ မုိက္ကယ္ဆုိင္းက သူပါဝင္ဆင္ႏႊဲခြင့္ရခဲ့ ေသာ ခရစ္ႏွစ္ ၁၇၉၅ ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလ ၁၂ရက္ေန႔က သႀကၤန္ပြဲကုိ ယခုလုိ မွတ္တမ္းတင္ထားေၾကာင္း ေတြ႕ရပါ၏။

” ၿဗိတိသွ်သံအဖြဲ႕ဝင္မ်ားသည္ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း၏ ဖိတ္ၾကားခ်က္အရ ညေနပုိင္းတြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္ဝန္ အိမ္ေတာ္သုိ႔ သြားေရာက္ခဲ့ၾကသည္။ ခန္းမေဆာင္ တြင္ ေၾကြအုိးႀကီး သုံးလုံး ကုိ ေရအျပည့္ျဖည့္ထားၿပီး ဖလားမ်ား၊ ေရမႈတ္မ်ားကုိလည္း အရန္သင့္ျပင္ဆင္ထားသည္။

သံအဖြဲ႕ဝင္မ်ား ေရာက္ရွိသြားၾက သည့္အခါတြင္ ႏွင္းဆီရည္ တစ္ပုလင္းစီကုိ လက္ေဆာင္အျဖစ္ေပးအပ္သည္။ ထုိ႔ေနာက္ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း၏ လက္ခုပ္အတြင္းသုိ႔ ႏွင္းဆီရည္ အနည္းငယ္စီကုိ ေလာင္း ထည့္ေပးၾကရသည္။ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း ဦးေက်ာ္ေရြးမွာ ပန္းပြင့္ပုံ ေဖာ္ပိတ္အက်ႌကုိဝတ္ဆင္ထားသည္။ မၾကာမီမွာပင္ ၿမိဳ႕ဝန္မင္းက မုိက္ကယ္ဆုိင္းကုိ ေရႏွင့္စတင္ ပက္ဖ်န္းသည္။ ထုိစဥ္မွာပင္ ဝန္ကေတာ္သည္ တံခါးေပါက္ ဆီသုိ႔ေရာက္ရွိလာၿပီး အတူပူးေပါင္းဆင္ႏႊဲေတာ့သည္။ အထိန္းေတာ္တစ္ဦး ေပြ႕ခ်ီလာေသာ ခ်စ္စဖြယ္ေကာင္းလွသည့္ ၿမိဳ႕ဝန္မင္း၏ သမီး ကေလးကလည္း သူ႕ဖခင္ကုိ ဦးစြာေရႏွင့္ဖ်န္းပက္သည္။ ၿပီးလွ်င္ အဂၤလိပ္သံအရာရွိမ်ားကုိ လုိက္လံ ဖ်န္းပက္ခဲ့သည္။

ခ်က္ခ်င္းဆုိသလုိပင္ မိန္းကေလး ၂ဝခန္႔ေရာက္ရွိလာၿပီး ၿမိဳ႕ဝန္မင္းႏွင့္ မုိက္ကယ္ဆုိင္းတုိ႔က သံအဖြဲ႕ဝင္မ်ားကုိ ေရႏွင့္ ဝုိင္း၍ ဖ်န္းပက္ၾကရာ မၾကာမီမွာပင္ ၿမိဳ႕ဝန္မင္းမွာ အ႐ႈံးေပးကာထြက္ေျပးသြားေတာ့သည္။ မိန္းမပ်ိဳမ်ားက အားပါးတရ ေအာ္ဟစ္ေနၾကၿပီး ေရကစားၾကရာ သံအဖြဲ႕ဝင္မ်ားမွာလည္း အလူးအလဲ ခံၾကရသည္။ သုိ႔ ေသာ္ လည္းမၾကာမီမွာပင္ မစၥတာဝုဒ္က ေရအုိးႀကီးတစ္လုံးရ လုိက္ၿပီး ေရကုန္သည္အထိ ျပန္လည္ခုခံဖ်န္းပက္ေတာ့သည္

ႏွစ္ဖက္စလုံးမွာ ေရေတြရႊဲနစ္ ၿပီး ေျခကုန္ လက္ပန္း က်မွပင္ သႀကၤန္ေရကစားပြဲမွာ ၿပီးဆုံးသြားေတာ့သည္ ” ဟု မွတ္တမ္းတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ထုိေခတ္က သႀကၤန္ပြဲ၏ထူးျခားခ်က္မွာ သႀကၤန္မတက္မီသုံး ရက္(အႀကိဳ၊အက်၊အၾကတ္) တြင္ ေပ်ာ္ပြဲရႊင္ပြဲ၊ ဧည့္ခံပြဲမ်ားျပဳလုပ္ေလ့ ရွိၿပီး ႏွစ္ေဟာင္း၏ေနာက္ဆုံးေန႔ (အတက္ေန႔)တစ္ရက္တည္း သာ ေရဖ်န္းပက္ကစားၾကျခင္းျဖစ္သည္ကုိ ေတြ႕ရျခင္းျဖစ္သည္။

ကုန္းေဘာင္ေခတ္သႀကၤန္ပြဲ က်င္းပပုံကုိၾကည့္လွ်င္ ၿဂိဳဟ္ႀကီး ကုိးလုံးသေကၤတအျဖစ္တဲ နန္းမ႑ပ္ ကုိးခုေဆာက္လုပ္သည္။ ဘုရင္၏ မွဴးမတ္ဗုိလ္ပါတုိ႔က ထုိတဲ နန္း အတြင္း မွေန၍ ဘုရင္ႀကီးၾကြလာလွ်င္ ဦးခုိက္ရွိခုိးပူေဇာ္ၾကရသည္။ မ႑ပ္မ်ားကုိေတာင္နန္းေတာ္ အေရွ႕ဘက္တြင္ ေဆာက္လုပ္ၾကၿပီး သႀကၤန္ခ်ိန္က် သည္ႏွင့္ ေတာင္ စမုတ္မွေန၍ စည္မ်ားတီးျခင္း၊ အေျမာက္မ်ားပစ္ေဖာက္ျခင္းျဖင့္ မဂၤလာအခ်ိန္ က်ေရာက္ေၾကာင္း အခ်က္ေပးၾကသည္။ ယင္းေနာက္နန္းေတာ္၊ လႊတ္ေ တာ္၊ ဗဟုိရ္စင္၊ ဝန္႐ုံး၊ ေရွ႕႐ုံး ေနာက္႐ုံးစသည္တုိ႔တြင္ သံဃာေတာ္ မ်ားကပရိတ္တရား ေတာ္မ်ား ရြတ္ဖတ္ၾကၿပီးပရိတ္ ေရ မ်ား ကုိၿမိဳ႕ေတာ္၏ေလးေထာင့္ ပတ္ လည္၌ ပက္ဖ်န္းၾက သည္။ ေစတီ ပုထုိးမ်ားတြင္ ေရမ်ားသြန္း ေလာင္းၿပီး ကုသုိလ္ယူၾကသည္။

အမ်ားျပည္သူတုိ႔မွာလည္း သန္႔ရွင္းေသာေရမ်ားျဖင့္ တစ္ဦးကုိတစ္ဦး ယဥ္ေက်းစြာဖ်န္း ပက္ေရကစားၾကသည္ဟု သမုိင္းမွတ္တမ္းမ်ားတြင္ ေတြ႕ရ သည္။ လြတ္ လပ္ေရး ရၿပီးသည္ဘက္ ေခတ္ ၁၉၅၅ခုႏွစ္၊ ဧၿပီလတြင္ဆင္ႏႊဲခဲ့ေသာ သႀကၤန္၌ ႏုိင္ငံေတာ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ဦးႏုႏွင့္ အတူ ျပည္ပေခါင္းေဆာင္မ်ားပါဝင္ဆင္ႏႊဲခဲ့ေသာ သႀကၤန္ ပုံရိပ္မွာ
လည္း အမွတ္တရပင္ျဖစ္ပါ၏။

သႀကၤန္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏွစ္သစ္ကူးေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ ေရးသားရန္အခ်က္အလက္မ်ား ရွာေဖြစုေဆာင္းရာတြင္ ထုိသုိ႔ယဥ္ေက်းလွသည့္ သႀကၤန္အစဥ္ ကုိ ေတြ႕ရသလုိ မႏၲေလးသႀကၤန္ ၏နန္းဆန္ပုံမ်ား၊ ေငြငန္းသႀကၤန္ေခၚ ၿမိဳ႕မသႀကၤန္၏ ဂႏၳဝင္ေတးမ်ားကုိ ေတြ႕ရသလုိ အုိပါဂမ္းနားသႀကၤန္၊ မလုံ႔တလုံ သႀကၤန္၊ အေဖာ္အခြၽတ္သႀကၤန္၊ မီးသတ္ပုိက္သႀကၤန္၊ အရက္ သႀကၤန္၊ ကာမစိတ္ၾကြေဆးမ်ား သုံး၍ဆင္ႏႊဲၾကေသာ ရာဂသႀကၤန္မ်ားကုိလည္း ေတြ႕ရ သည္မွာေတာ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာ ပ်က္ယြင္းလာမည္ကုိ စိတ္မေကာင္းဖြယ္ရာ ေတြ႕ရပါေတာ့သည္။

မႏၲေလးသႀကၤန္၊ မႏၲေလး ယဥ္ေက်းမႈမ်ားထြန္းကားၿပီး ေနာက္ပုိင္း ၁၉၉ဝ ျပည့္လြန္ကာလမ်ားမွစ၍ ျမန္မာ့႐ုိးရာ သႀကၤန္ေတးမ်ားလည္း ေရာ့ခ္ သႀကၤန္၊ ဟစ္ေဟာ့ သႀကၤန္မ်ားျဖင့္ အစားထုိးေျပာင္းလဲလာသည္ ကုိ ေတြ႕ရသည္။ ေဇာ္ဝင္းထြဋ္၏ ေဆးဆုိးပန္း႐ုိက္သႀကၤန္မွသည္ ယခုေခတ္အထိ ျဖတ္ သန္းလာခဲ့ရေသာသႀကၤန္ အေပ်ာ္ မ်ားကုိ ၾကည့္ရသည္မွာ ယဥ္ေက်းမႈပ်က္ယြင္းျခင္းမွသည္ စိတ္ဓာတ္မ်ား ပ်က္ျပားလာသည္အထိပင္ ေတြ႕ရွိေနရသည္ ကေတာ့ ျမန္မာတုိ႔အဖုိ႔ ႐ုိးရာယဥ္ေက်းမႈ တစ္ရပ္ ဆုံး႐ႈံးေတာ့ မည့္ လကၡဏာ တစ္ရပ္ဟုဆုိခ်င္ပါသည္။

တစ္ခ်ိန္က မိမိတုိ႔သားသမီးငယ္မ်ား တစ္ႏွစ္တာပင္ ပန္းႏြမ္းနယ္သမွ် ေရ ကစားျခင္းျဖင့္ ႏွစ္သစ္ကုိ ႀကိဳဆုိဖုိ႔ စိတ္ေစာေနခဲ့ၾကေသာ မိဘတုိ႔မွာ ယခုဆုိလွ်င္ သႀကၤန္ပြဲနီး မွာကုိ စိတ္ပူေနၾကရၿပီျဖစ္ သည္။ တစ္ႏွစ္ ထက္တစ္ႏွစ္ပုိပူလာေသာ ေႏြရာသီ အပူဒဏ္ေအာက္တြင္ ေသာက္စား မူးယစ္ကာ အေပ်ာ္လြန္ၿပီး ယာဥ္ တုိက္မႈေတြျဖစ္ မ လား။ မိမိ တုိ႔၏ သမီးငယ္မ်ား သႀကၤန္အေပ်ာ္လြန္ရာမွ ဘဝပ်က္သြားေလမလား စုိးရိမ္ေနၾကရသည္ကုိလည္း ေတြ႕ရွိေနၾကရၿပီ ျဖစ္ပါသည္။

သုိ႔ဆုိလွ်င္ ျမန္မာ့႐ုိးရာအစဥ္အလာတစ္ခုအျဖစ္ ဆင္ႏႊဲၾကေတာ့ မည့္ႏွစ္သစ္ကူးသႀကၤန္အ႐ုပ္မဆုိး အက်ည္းမတန္ေစ ရန္မွာအားလုံးတြင္ တာဝန္ရွိေနၾကၿပီဟု သာဆုိရ မည္ ျဖစ္ပါသည္။

သိန္းေအး
Popular Journal
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...